woensdag 18 juni 2008

De Finish bereikt...!


De finish bereikt, niet als eerste, zoals je zou kunnen opmaken uit bovenstaand plaatje, maar het was wat dat betreft geen wedstrijd. Als wielrenliefhebber heb ik symbolisch een foto gekozen van Hennie Kuiper, wielerheld uit het verleden en bekend om zijn doorzettingsvermogen – dat heb je wel nodig bij 23dingen. Ook won hij vrijwel alleen wedstrijden na lange solo’s. Ook 23 dingen werd gekenmerkt door solistisch optreden in de weekenden, wanneer je je weer een tijd terugtrok voor weer een nieuw ding.
De organisatie van de cursus was perfect. Een grote pluim voor Marina en Rob, die voortdurend aanwezig waren op de blogs, en met tips en oplossingen kwamen. Ook de werkwijze met begeleiders werkte redelijk goed, al haalden sommige volgelingen, ondanks opbeurende en aansporende woorden, de finish niet.
Je leert je collega’s van een andere kant kennen – het begrip ‘verborgen talent’ is nogal eens voorbij gekomen
Zelden zoveel ‘nieuwe dingen geleerd’ in een cursus – en omdat je alles zelf moet uitvoeren (aanmelden bij een ding – zoeken – uitproberen) beklijft alles veel beter.

Mijn top 10 van 23dingen, sommige van belang voor het werk, andere leuk voor privé/hobby en soms een mix.
1. RSS. Vóór de cursus maakte ik gebruik van Bloglines. Nu nog, maar alleen thuis. Nieuws vanaf werkgerelateerde websites komt binnen in Netvibes. Zoveel berichten intussen dat de harde schijf in mijn hoofd uitbreiding behoeft. Via Google Nieuws en RSS krijg ik nu berichten binnen over recent verschenen regionale boeken. Heel handig!
2. Instant Messaging: Al@din chat gaat nu echt van start in september – de serie 23dingen cursussen in het hele land heeft het besef bij veel bibliotheekmedewerkers doen toenemen dat dit ook moet.
3. Social bookmarking: Delicious heb ik voor werk en privé, Connotea voor werk (erfgoed, geschiedenis), Furl.net alleen voor privé.
4. Librarything: het plan bestaat om via Librarything alle nieuwe regionalia te vermelden op het nieuwe weblog Transisalania.
5. Aquabrowser. Is nog lang niet uitontwikkeld – gaat nog veel extra’s bieden voor het publiek. Je kunt met Worldcat snel lijstjes maken.
6. Wiki’s – Wikipedia is echt web 2.0 – mijn bijdragen hebben een half jaar stil gelegen, heb ik nu weer tijd voor.
7. Online kantoortoepassingen. Ik heb nu drie Google accounts, dus 3x opslag voor documenten in Google Docs en daarnaast nog Windows Live SkyDrive. Docs delen doe ik bij de club waar ik in mijn vrije tijd secretaris van ben.
8. Flickr: de mogelijkheid om hier historische foto’s te plaatsen – nog verder uitwerken
9. Youtube: heeft nog meer mogelijkheden dan ik dacht.
10. Last.fm, Deezer, Seeqpod etc.: iets voor verloren uurtjes.

23dingen heeft onderlinge contacten versterkt in de organisatie. Nadat bibliothecarissen de afgelopen jaren hebben geleerd vraaggericht te werken, hebben medewerkers P&O en andere diensten nu meer kennis genomen van het bibliotheekinhoudelijke werk.

Wat kan er verbeterd worden? Daar komen we 25 juni wel uit.

Tenslotte: Via Clicky zag ik een plotselinge stijging van het aantal bezoekers de laatste dagen. Deze bezoekers kwamen af op het bericht over de Zwitserse zangeres en de tune van Studio Sportzomer bij de EK. Dan blijkt dat je blog met zo'n bericht zomaar door internetgebruikers gevonden wordt.

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Orient Express, gefeliciteerd! Het was een geweldig plezier je te mogen volgen op je reizen. Ook in deze eindpost heb je weer een mooie metafoor gevonden voor je inspanningen. Eén van jóuw verborgen talenten is hiermee heel zichtbaar geworden!

Tot de 25e!!

23 Dingen zei

Uiteraard ook van mij een felicitatie en ik sluit me bij Marina aan. Al bij Ding 1 was de Orient Express een prachtige metafoor die je de hele reis door hebt aangehouden. Dat is op zich al een compliment waard.
Verder vind ik het prachtig hoe je dingen die je al kende, maar ook dingen die nieuw voor je waren, in de werk/privepraktijk hebt kunnen toepassen. Met Transisalania als voorlopig hoogtepunt. Ik zei het al eerder, maar je zou die weblog nog veel meer in the picture moeten brengen. Laat er eens een lokaal huis-aan-huisblad een stukje over schrijven!

Tot de 25e!