maandag 2 juni 2008

Sociale netwerken: Kiekn wat 't wördt


Tot vandaag heb ik me nooit aangemeld bij een sociaal netwerk. Wel bij een soort ‘community’, namelijk Dorpsplein Borne , mijn woonplaats. Deze vorm van 'burgerjournalistiek' werd een jaar of twee geleden opgezet door de Twentsche Courant Tubantia, waar men grote verwachtingen had van de dorpspleinen, alwaar de burger kan reageren op het nieuws of zomaar iets te berde kan brengen. Helaas zijn er meer kijkers dan deelnemers op het dorpsplein. Je hoort links en rechts dat er wel gekeken wordt, ook vanwege de straffe meningen die soms verkondigd worden. Af en toe doe ik mee in de discussie, maar blijkbaar is voor veel mensen de drempel te hoog (aanmelden, profiel aanmaken, etc.).
Ik zat te twijfelen of ik me moest aanmelden bij Bibliotheek 2.0, want ik vind dat wanneer je je ergens aanmeldt je dan ook wat moet bijdragen. Ik werd voor het blok gezet door TienD die mij uitnodigde en dat kon ik natuurlijk niet weigeren. Nu zit ik dus op Bibliotheek 2.0 en we zullen (zoals ze in Borne zeggen): kiekn wat ‘t wördt.

1 opmerking:

Marina Noordegraaf .... zei

we kieken wel en anders zien we het wel :-)

misschien dat je deze post van mijn hand over de succesfactoren van online communities nog interessant vind. in een tijd van versnipperde aandacht moet er echt added value zijn wil je actief meedoen aan een digitaal dorpsplein. maar het is ook weer niet zo erg dat veel mensen lurken in plaats van participeren. zonder publiek geen voorstelling tenslotte :-)