vrijdag 13 juni 2008

Worldcat en aquabrowser


Bovenstaand sfeerbeeld betreft de bibliotheek Vroomshoop in 1958 (precies 50 jaar geleden dus). De inventaris bestond uit een paar tafels, enkele kaartenbakken, een bibliothecaresse, een vrijwilligster. De mensen kwamen graag – voor gratis boeken.
In het tijdperk van de typemachine heb ik, werkzaam op de muziekafdeling van de bibliotheekcentrale, duizenden cataloguskaartjes getypt. Klassieke lp’s met meerdere componisten genereerden soms wel 20 kaartjes met verwijzingen. Deze werden gekopieerd en in de bibliotheken braaf ingevoerd in de catalogus. Zo ontstonden perfecte catalogi, er werd alleen door het publiek zo weinig gebruik van gemaakt….
Ik heb me nu aangemeld bij Worldcat. Worldcat ziet er overzichtelijk uit. Minpunt: de dichtstbijzijnde bibliotheek is meestal de OB Arnhem, PBC Drenthe of in het gunstigste geval SAB/Saxion, beetje ver weg voor iemand uit Twente.
Gezocht op regionale literatuur – op het trefwoord (Huis) Twickel vind ik zelfs titels die niet in onze Overijssel Collectie (kijk bij Informatiediensten) aanwezig zijn. Meteen een lijstje in Worldcat van gemaakt natuurlijk. Anderzijds mis ik ook titels. Niet zo vreemd omdat wat Overijssel betreft alleen SAB/Saxion, UTwente en de Bibliotheek van de Provincie Overijssel middels Worldcat ontsloten zijn. Trouwens de collectie van de provincie is sinds een jaar ondergebracht bij het Historisch Centrum Overijssel – Worldcat is niet altijd up to date blijkbaar.
Gelukkig hebben we onze eigen Overijsselse aquabrowser (nog zonder Mijn discoveries). Hier vind ik wel alle regionale titels, want behalve de collectie van de SAB zijn hier ook de regionale collecties van b.v. Historisch Centum Overijssel, OBD, Oudheidkamer Twenthe, OB Enschede vertegenwoordigd. Ook allerlei historische websites zijn in deze aquabrowser geïntegreerd.
Het vervolmaken van de aquabrowser – een moeizaam technisch proces, hoor ik wel van collega’s – gaat gewoon door. Er zullen steeds meer nieuwe tools komen en meer content. Eén opmerking nog: de woordenwolk gebruik ik nooit, anderen misschien wel. Deze zou je optioneel kunnen maken en de vrijgekomen ruimte kunnen gebruiken voor….?

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Dat vind ik wel een goede tip. Personalisatie van het zoekscherm! Weet je wie je moet aanspreken om deze tip ook bij de juiste persoon te krijgen?

En kan jullie bibliotheek niet "gewoon" aansluiten, vroeg ik me af?

23 Dingen zei

Inderdaad, je zou daar moeten kunnen kiezen wat je getoond wil hebben. Er is toch een gebruikersoverleg om ideeen te lanceren?