maandag 26 mei 2008

Librarything

Bruce Springsteen - The ghost of Tom Joad (2008)

Wat heeft bovenstaand videofragment te maken met Librarything? Lees onderstaande en je ziet dat wanneer ik de kans krijg toch weer bij muziek uitkom.
Librarything – collega’s zijn er enthousiast over en dat begrijp ik heel goed. Als je iets leest wat indruk maakt of wat je echt goed vindt wil je er meer over weten en wil je ook graag lezen wat anderen er van vinden. Mijn favoriete boeken (qua romans en literatuur) stammen echter nog uit het Stenen Tijdperk.
Zo rond mijn 18e jaar las ik On the road van Jack Kerouac. Dat werd toen voor mij HET BOEK. Wat het leven allemaal in petto had kon je in dat boek lezen. Een paar jaar later waren het De voorstad groeit van Louis Paul Boon en de boeken van John Steinbeck (o.a. De druiven der gramschap) die veel indruk maakten. Ze vallen onder de categorie ‘sociale romans’. De druiven der gramschap (The grapes of wrath) is 2x verfilmd en werd bezongen door Woody Guthrie , Country Joe McDonald en Bruce Springsteen (The Ghost of Tom Joad)
Na deze periode volgde er een hele tijd niets. Ik hield me vooral bezig met muziek. In de jaren tachtig las ik nog In de ban van de Ring (1500 bladzijden – een hele prestatie vond ik zelf).
Er is één categorie die ik altijd ben blijven lezen: avontuurlijke reisverhalen – zeg maar als vervolg op On the road. Bijvoorbeeld Blauwe wegen maar ook reisverslagen van ploeterende fietsers etc. Vreemd eigenlijk voor iemand die zelf op het gebied van reizen weinig avontuurlijkheid aan de dag legt (zon en zee is voldoende), maar daar zal wel een psychologische verklaring voor zijn. Die hoef ik echter niet te weten.
Vooral wanneer de Verenigde Staten plaats van handeling zijn, vind ik het interessant. Bill Bryson is een Amerikaanse schrijver die jarenlang in Engeland woonde en van een afstand zijn land van herkomst beschouwt.
Ik ben wel altijd non-fictie blijven lezen over allerlei onderwerpen, maar daar is Library-thing niet zo voor bedoeld. Ook gebundelde columns (Martin Bril, Mart Smeets) lees ik graag.
Toch maar een kleine moeite een account aan te maken – dus dat heb ik gedaan, zie de sidebar – en ik heb er een aantal van bovengenoemde titels opgezet. Kijkend in andermans boekenkasten blijkt dat Librarything inderdaad voornamelijk gevuld is met fictie.

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

mooi toch, als je bij elk ding weer bij je passie uitkomt. muziek en boeken hebben ook best wat gemeen: nostalgie, herinneringen, verhalen, verbeelding.

Dat je jezelf niet avontuurlijk aangelegd voelt voor het fysieke reizen haal je digitaal (en mentaal) ruimschoots in. En zeg nou zelf: hoeveel avontuur kan een mens hebben :-)

Voor een portie non-fictie hier mijn librarything.

Overijssel - Plaatsbeschrijvingen 1880-1930 zei

Ik had niet goed gekeken. Er is genoeg non-fictie te vinden op Librarything. En er zijn meer mogelijkheden dan ik dacht, b.v. door door te klikken op auteur, besprekingen etc. Terwijl ik deze reactie plaats stelt TienD voor een groep te maken met regionale boeken en deze (via een widget) te plaatsen op het Transisalania weblog
Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen.