woensdag 9 april 2008

Een weblog beginnen en dan....?


Soms neemt het ‘gewone’ leven weer de overhand en wordt je weggesleurd van 23Dingen. Dat was de afgelopen week het geval. Ik moet een keus maken en besluit ding 8 -het online plaatjes bewerken- dat toch al niet helemaal mijn ding is, over te slaan.
Tijdens een werkoverleg van onze unit is het al ter sprake gekomen: wie van ons zou een weblog kunnen inzetten om iets toe te voegen aan zijn/haar werk. Er werd al naar mij gekeken. Het beheer van de Overijssel Collectie behoort tot mijn taken en om die reden ben ik betrokken geweest bij projecten op het gebied van cultuurhistorisch erfgoed. Wij zijn geabonneerd op de tijdschriften van alle Overijsselse historische verenigingen, we speuren kranten en websites af op recente uitgaven en hebben onze contacten in deze kleine wereld. Nieuws over activiteiten en ontwikkelingen rond archieven, geschiedenis, cultuurhistorie, maar ook het attenderen op nieuw verschenen media kan naar schatting 4 tot 5 berichten per week opleveren. Zeker is dat dit nog door niemand gedaan wordt, althans niet in de vorm van een weblog.

Ik heb al een begin gemaakt met het weblog Transisalania
Er moet nog flink aan gesleuteld worden. Ik zoek nog een betere template, ik wil tags toevoegen en weer terug kunnen vinden, eventueel rubrieken. Het moet geen agenda worden van activiteiten en evenementen, een enkele uitzondering daargelaten. Wel wil ik aandacht besteden aan nieuwe initiatieven en ook bijzondere ontwikkelingen signaleren.
Maar dan... Het zou dan wel aardig zijn wanneer het blog gelezen werd. Ben ik zo onbescheiden om het blog te melden bij mijn contacten op dit terrein, bij historische verenigingen etc.?

3 opmerkingen:

Rob Coers zei

Je bent VEEL te bescheiden, Orient! Je hebt fantastische content, schrijft goed, alleen de buitenwacht moet het wel onder ogen krijgen.
Promotie van je weblog is iets waar je aan moet trekken, want helemaal vanzelf gaat publiciteit niet.

Begin hier 's naar te kijken en trek lijnen naar de archiefwereld.

essen2punt0 zei

En dan ga je deze promoten!
Schrijf je reacties bij andere blogs, verwijs je naar je eigen posts op transisalania en meld je aan jan en alleman dat je daar het nieuws laat verschijnen.
En aanmelden bij de verschillende searchengines.

Zoiets moois is het toch waard om te promoten? Wees er maar trots op. Het ziet er super uit!

Jan te Bokkel zei

Transisalania is een prachtige toepassing van je kennis en ervaring. Een mooi stukje werk.

Dit zal zeker gewaardeerd worden door veel historici in Overijssel - maar het wordt niet vanzelf bij deze groep bekend.
Hier kunnen we als bibliotheken wel wat mee!