woensdag 2 april 2008

Met fiets en tent naar de Oriënt


Een kort rondje over de weblogs van collega’s levert al mooie voorbeelden van wat je allemaal onder meer met behulp van Flickr met foto's kunt doen:
oppimpen - puzzel maken - patronen maken - mozaïek maken Ook zijn er op verschillende blogs al slideshows te zien.
Ikzelf ben geen ontdekker op het gebied van de fotografie, wel een consument. Zo heb ik een aantal websites met foto's en speciaal met panorama's bij mijn favorieten staan. Sinds het bestaan van Flickr is één van mijn hobby’s - het lezen van reisverslagen (met name van fietsers) - een stuk leuker geworden. Wanneer een mooi landschap, een bijzonder gebouw, een speciale plek of iets anders beschreven wordt, is Flickr een prachtige bron om met eigen ogen te aanschouwen waarover de auteur in vervoering raakt.
Favoriete auteurs zijn onder meer: Frank van Rijn , Bill Bryson (geen fietser), Josie Dew en zeezeiler Henk de Velde
Eén van de eerste ‘wereldfietsers’ ooit was Oldenzaler Gerard Monnink, die in de jaren 30 samen met Toon Damhuis uit Denekamp naar Palestina en Egypte fietste. Monnink schreef over deze tocht, die veel aandacht trok, het boek ‘Met fiets en tent naar de Oriënt’. Na de Tweede Wereldoorlog wist hij in zijn bestaan te voorzien door duizenden ‘one man shows’ en lezingen te houden over zijn fietsavonturen.
Hij trad op in programma’s als Showroom en bij Jack Spijkerman. Hij overleed in 2001 en met behulp van zijn vrouw heb ik een korte biografie over hem geschreven.
Wat heeft dit laatste met 23dingen te maken? Behalve dat de titel van zijn boek natuurlijk past bij dit weblog is er nog iets anders. Ik ben in het bezit van foto’s van Gerard Monnink die ik van zijn nabestaanden mocht gebruiken voor publicaties over hem. Een aantal van deze foto’s heb ik nu op Flickr gezet, voorzien van tags (ook de tag 23dingen) en keurig in een setje gezet onder de naam Met fiets en tent naar de Oriënt

8 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

Wat een prachtig idee!
Zo komt er 'opeens' informatie bij veel meer gebruikers dan je bijvoorbeeld zou treffen in.. zeg.. een gemiddelde huiskamer. ;)
Leuk!

Marina Noordegraaf .... zei

Wat mooi hoe je de reiservaringen van anderen samenvat!

Bijzonder verhaal ook van Gerard Monnink. Heb jij alleen het copyright gekregen of mogen anderen (zoals wij) de foto's ook gebruiken?

Overijssel - Plaatsbeschrijvingen 1880-1930 zei

Goeie vraag, Marina. Eigenlijk heb ik dat niet met de familie kortgesloten (Flickr was toen nog niet in beeld!). Ik heb met opzet niet alle foto's geplaatst - niet de foto's van zijn huwelijk bijvoorbeeld en van andere privé situaties - maar ik besef wel dat je op de grens zit van wat je wel en niet kunt plaatsen. Ik ga dit nog verder uitzoeken - het gaat niet specifiek om deze foto's maar om het principe. Goed dat je dat even aanstipt.

Unknown zei

@ orient. Je hebt ze onder all rights reserved geplaatst, dus internetgebruikers zouden moeten weten dat ze de foto's dan niet zomaar kunnen gebruiken. Daarmee zit je dus in principe safe (Foto's op Flickr met de licentie Creative Commons zijn wel te gebruiken onder naamsvermelding)

Henri zei

Er is in de bibliotheek nog steeds veel belangstelling voor het boek van Gerard Monnink. Leuk dat je een aantal foto's op flickr hebt geplaatst

Rob Coers zei

Heel bijzonder dat je taak hebt gekregen van die familie. Ik zou inderdaad wel even met hen kortsluiten wat wenselijk is, wat zichtbaar mag zijn, om problemen in de toekomst te voorkomen. Jij mag het dan wel met copyrights beschermd hebben, maar dat hoeft anderen niet te weerhouden de foto’s te downloaden of op een andere site, en misschien in een ander verband te publiceren. Daar heb je dan helemaal geen vat meer op.

Overijssel - Plaatsbeschrijvingen 1880-1930 zei

'Familie' is eigenlijk een groot woord. Het gaat om zijn vrouw (weduwe) en dochter. Zij vinden het prachtig wanneer er over hem wordt gepubliceerd. Natuurlijk was Flickr toen niet in beeld. Maar ik heb de foto's zorgvuldig uitgekozen. Het gaat om 'publieke momenten', waarvan de foto's al eerder in krant of tijdschrift of op de website Wie-is-wie-in-Overijssel hebben gestaan. Om hen na 2 jaar daarvoor nog weer te benaderen...En zoals Marina al opmerkte: er staat 'all rights reserved'. Maar ik ben het wel met je eens dat je normaal gesproken heel zorgvuldig met dit soort foto's van derden moet omgaan.

Unknown zei

Ik heb het boek van Gerard Monnink in een adem uitgelezen, en daarna nog enkele malen herlezen. Een geweldig mooi en spannend boek van een geboren verteller en avonturier.