zondag 20 april 2008

Wiki(pedia)


In het politieke discussieprogramma Buitenhof probeerde Rita Verdonk aan presentator Rob Trip duidelijk te maken hoe dat nou werkt met wiki’s op haar website. In grote lijnen geeft zij de kaders van haar opvattingen aan en daarbinnen mogen ‘de mensen in het land’ aangeven hoe het onderwerp uitgewerkt moet worden. Als voorbeeld noemde ze onderwijs. Zij vindt dat het onderwijs kansen moet bieden aan individuele talenten van leerlingen en roept iedereen op om via haar website (eerst aanmelden) bij de wiki over onderwijs haar stelling verder te onderbouwen en uit te werken. Los van politieke voorkeur moet je Rita Verdonk nageven dat ze handig omgaat met de nieuwe mogelijkheden. Daar kan de door haar verfoeide ‘oude Haagse politiek’ nog wel wat van leren.
Grappig was dat presentator Rob Trip Wikipedia, de grootste wiki die we kennen, erbij haalde en sprak over de hoofdredacteur van Wikipedia die er goed op zou letten dat er geen verkeerde teksten geplaatst werden. Wikipedia heeft geen hoofdredacteur maar wel een fanatieke redactie. Die redactiestructuur zit ingewikkeld in elkaar - er is een hiërarchische structuur waar ik nu niet over zal uitweiden (en waar ik ook niet alles van weet).
Ter lering iets over mijn ervaringen met de Wikipedia-redactie. Als redacteur van de website Wie-is-wie-in-Overijssel probeerde ik deze website via Wikipedia te promoten door korte samenvattingen van de biografieën op Wikipedia te plaatsen en daarbij te linken naar de website. Het werd een kat-en-muis spel, waarbij door de redactie telkens de links weer werden weggehaald. Na een discussie werd mij aangeraden de kwestie voor te leggen aan een speciaal redactie-team. Nadat ik voldoende bewezen had dat de redacteur van Wie-is-wie en Antonie08 dezelfde persoon zijn kreeg ik toestemming, maar moet ik bij elke nieuwe bijdrage een code meegeven zodat redacteuren weten dat het goed zit.
Moraal: er wordt bij Wikipedia wel degelijk goed gecontroleerd en je kunt ook met de redactie in discussie gaan.
Terug naar de wiki’s: Op de 23dingen wiki is veel te lezen – ik ga snel terug om de rest te lezen. Ik zie dat iemand de Top 2000 heeft opgevoerd. Ha leuk, favoriete nummers uitwisselen. Ik heb mijn lijstje van dit moment erbij gezet en zie nummers staan bij anderen die ik zeker nog ga beluisteren.

3 opmerkingen:

essen2punt0 zei

Wat een inhoudelijk bijzonder interessante post weer! Je bent inderdaad bezig met een spannende reis. Maar zo te lezen ben je die al lang terug begonnen. :)

Wat een mooi stuk ook over Wiki en de wijze waarop de redactie werkt. Kijk, dat is nou informatie die een voorpagina (van 23dingen ;)) of zelfs de landelijke voorpagina wel eens mag halen. De positieve kanten en de kritische kantnoten die ze ook zelf plaatsen.

Fijn dat je het met ons deelt, Gij Grote Reisleider! :)

TienD zei

De wiki van Rita heeft veel los gemaakt, ook mijn cursisten schrijven erover. Overigens ook over de betrouwbaarheid, ik zal ze verwijzen naar jouw blog, want het geeft een aardig inkijkje.

Marina Noordegraaf .... zei

dat is me wat met die lemmapolitie!

je kunt zeggen wat je wilt van Rita, maar ze heeft het begrip wiki wel neergezet :-)

al gelezen over de OBidee wiki in wording?