dinsdag 29 april 2008

Al@din chat: het is 5 over 12


Onlangs hing er in de ruimte waar Biebjes , TienD , OBDigi en Oriënt zwoegend hun werkuren doorbrengen een sombere sfeer. Het ging over de toekomst van Al@din. Het aantal vragen neemt af. Voor een deel is de daling van het aantal onzinvragen hier debet aan. Maar daarmee zijn we er niet. Er moet wat gebeuren. TienD doet er als coördinator voor Overijssel alles aan. Er is regelmatig overleg, bijscholingen voor Al@din-medewerkers worden georganiseerd, evenals praktijkochtenden. Nee, de bibliotheek-bobo’s die echt iets in de melk te brokkelen hebben zouden eens in actie moeten komen. Zij moeten er voor zorgen dat:
• chatten met Al@din op grote schaal mogelijk wordt gemaakt
• de vragen uit de kennisbank worden geïndexeerd en voor Google vindbaar worden gemaakt
Dan hebben we het nog niet gehad over landelijke campagnes, meer uren voor redactioneel werk voor de kennisbank, etc. Daar is echter geld mee gemoeid en het is altijd makkelijk praten over het geld van een ander.
De opdracht volgend heb ik geprobeerd op dinsdagmiddag om 2 uur te chatten met een Al@din-medewerker. Ik kon er geen vinden die online was. Zoekend op chat en library/librarian kreeg ik vele treffers. We lopen achter in Nederland.

4 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Mark Deckers is het in ieder geval ook met je eens en ik denk velen met jou!

Ik vind TienD's idee (die het idee weer van DeveHenk had, begrijp ik) wel sterk. Jij?

Steenbreek zei

Inderdaad, de hoogste tijd!
Mensen willen het antwoord snel, soms merk je (vooral bij scholieren) dat ze het antwoord al niet meer nodig hebben, dat email dus eigenlijk te langzaam is.
Maar ja een paar uur per week chatmogelijkheid bieden werkt ook niet volgens mij. Dan moet je gewoon altijd beschikbaar zijn (zoals in Amerika), en dat is hier wel een probleem.

TienD zei

Met de vuist op tafel, zo durfde ik het niet te verwoorden. Welke bibliotheekdirecteur leest dit?
Ik doe m'n best, maar wie doet wat?
Helaas werkt het chatprogramma van al@din niet meer, en de keuze voor een ander programma is tijdrovend. Ik weet dat er achter de schermen hard aan wordt gewerkt.

23 Dingen zei

Wat vind je van het idee om met enkele tientallen bibliochatters ons gewoon maar eens te verenigen en samen die chat gaan draaien? Biblbiotheken die dat willen kunnen 'onze' service dan afnemen. We breiden de poule dan uit met snelle, jonge en nieuwsgierige jongelingen van de biebopleidingen en scholen voor journalistiek. Daar moet toch wel een bedrijfsmodel voor te bedenken zijn? Of ben ik nu te stout bezig?