dinsdag 18 maart 2008

Socialer en delen?


Het hele 23 Dingen programma staat in het teken van het woord ‘sociaal‘. Foto’s, boeken, favoriete websites, documenten, muziek … het nieuwe web is sociaal en het ‘delen’ van al die ‘dingen’ met vrienden, bekenden en onbekenden is steeds gewoner aan het worden. De grote vraag die je bij dit alles kunt stellen is: “wat heb je persoonlijk nu aan al die dingen en - net zo interessant - wat kunnen bibliotheken er nu mee?”
Aldus een citaat, geplukt van de website 23dingen Om de laatste twee vragen te kunnen beantwoorden is het nog wat vroeg, maar is het er na een week 23 Dingen in Overijssel al ‘socialer’ op geworden en worden er dingen gedeeld? Als ‘begeleider’ zeg ik JA. Van collega’s die je al jaren kent kom je in korte tijd meer te weten dan in jaren voorheen, althans wat betreft b.v. hun (soms eigenaardige) hobby’s, hun muzikale voorkeur, maar ook hun onverwachte talenten bij het maken van een weblog. Je gaat bij elkaar te rade wanneer een ‘ding’ niet lukt. Voordeel van de OBD-groepen is dat je fysiek dicht bij elkaar zit, waardoor er veel over gepraat wordt. Hoewel dat mag geen criterium zijn natuurlijk, misschien is het wel een belemmering om veel te reageren op de weblogs zelf.

3 opmerkingen:

TienD zei

Als begeleider zeg ik ook 'JA', hoewel mijn begeleiding zich op afstand afspeelt. Gelukkig spreek ik in de wandelgangen van de OBD genoeg collega's die er ook mee bezig zijn, en dat is inspirerend. Op de blogs zie je veel persoonlijke dingen, maar we doen het toch voor ons werk? Dat element mis ik ook nog.

Marina Noordegraaf .... zei

mooi om te ervaren dat er een soort verbondenheid ontstaat op de werkvloer! En misschien is dat júist wel een essentiële basis om echt gezamenlijk na te gaan denken over manieren waarop de 23 dingen een bijdrage zouden kunnen leveren aan jullie dienstverlening!

Rob Coers zei

Het is een 'Ding' dat ik in alle organisaties zie gebeuren die met 23 Dingen aan de slag zijn gegaan. Ik hoorde zelfs ergens iemand zeggen, dat dit programma de papieren tijger van "de bibliotheekvernieuwing" wel heel snel tot een praatpapier heeft gemaakt. Lekker doen, dat willen de mensen!
Mijn hartje gaat dan sneller kloppen, hoor :)